Aliceofsweden

Allt om maskerader!

Utbilda dig till sminkör

september 4th, 2016

Har du funderat på att utbilda dig till sminkör? Det är ett kreativt och roligt yrke där du får träffa mycket folk. Det kan vara svårt att hitta utbildningar som är riktigt bra, förhoppningsvis kan denna text leda dig rätt. När du arbetar inom teater, scen, tv eller konst kallas du för maskör. Förutom smink använder du dig av mask och hår när du hjälper exempelvis en teaterproduktion att skapa en karaktär. Utbildningarna till sminkör och maskör börjar på grundnivå. Därefter kan du studera vidare på en högskola som ger utbildning inom området.

Vad innebär yrket?

Sminkör och maskör är egentligen två helt olika yrken men som ändå har en hel del gemensamt. En sminkör tar i de flesta fall fram dina bästa sidor genom make-up. En maskör arbetar både med sminkning, med hår och med att hitta kläder till en specifik karaktär för exempelvis en teaterproduktion. Om du vill sminka barn inför maskerad räcker det oftast med att du går en kortare sminkutbildning och är bra på att måla. Som sminkör med längre utbildning kan du också arbeta professionellt med att sminka exempelvis inför en fest, ett artistuppträdande eller med att sminka programledare före ett tv-program. Vill du främst lära dig ansiktsmålning kan du gå en kurs hos exempelvis Evgenia Parhatskaja i Stockholm. Hon sägs vara den främsta i Sverige inom ansikts- och kroppsmålning. Lönen varierar beroende på var du arbetar och vad dina arbetsuppgifter innebär. Arbetar du endast extra med att exempelvis måla barn inför en maskerad har du tyvärr ingen hög lön. Kanske kan det då löna sig att börja sälja guld?

makeup cosmetics and brushes on white background top view

Som nämndes skiljer sig lönen för en sminkör beroende på arbetsplats men lönestatistik för en sminkör ligger på 23 700 kr i månaden. Innan du går en utbildning är det bra om du vet vad ditt syfte är. Vill du arbeta professionellt, ha sminkningen som ett hobbyföretag eller vill du kanske gå en kortare kurs bara för att du är intresserad? Som maskör arbetar du med fler metoder och den karaktären som du skapar utgår nästan alltid från regissörens idé. Att gå en heltäckande maskörutbildning är en bra idé om du vill arbeta professionellt med att skapa karaktärer. Bland annat ger Folkuniversitetet en grundläggande maskörutbildning. Efter en grundutbildning kan du exempelvis ansöka till Stockholms dramatiska skola. De ger en högskoleutbildning på tre år i mask- och perukdesign. Till läsåret som började hösten 2016 tog skolan endast in fyra elever till utbildningen. Det är med andra ord hård konkurrens och det krävs att du har erfarenhet av att arbeta som assistent på exempelvis en teater.