Aliceofsweden

Allt om maskerader!

Sy dina maskeradkläder

december 4th, 2016

Många kanske tror att man får de snyggaste maskeradkläderna om man köper dem färdigt sydda från en affär. Även om detta inte alltid stämmer är det såklart sant att det är lättare att köpa något som är färdigsytt om man känner att man inte riktigt har tillräckligt med tid att sy själv. Att de är snyggare stämmer absolut inte, då man syr själv kan man låta sin fantasi löpa fritt och komma på något riktigt fint. Pengar kan man också spara om man är fiffig med de material man använder.

Idéer på kostymer man kan sy själv

En mycket fin grej med att sy sina egna maskeradkostymer är att man kan använda sig av tyger, material, super herogamla kläder och annat man kan ha hemma. Speciellt om man har flera barn som behöver en maskeradkostym till dagis eller skolan kan det vara bra att man inte behöver spendera mycket pengar på kostymer varje år. Till exempel en blom- eller en spindelkostym är något man kan sy själv hemma. Olika djur är också lätt att fixa, det är ju mycket lätt att sy öron på till exempel en mössa. clownmaskerna bannlystesinför halloween i många affärer, och det är kanske bäst att låta bli clownkostymerna.

Maskeradkostymer av återvunnet material

Då man börjar planera en maskeradkostym gjord av återvunna material märker man ofta hur mycket material som blir över i ett hushåll. Kartong är något man kan använda till mycket, till exempel kan man bygga olika djur. Allt går i princip att bygga av återvunnet material om man bara släpper sin fantasi fri och har lite tuschpennor och färg. Om man gillar att sy brukar det ofta bli tyg över som lätt kan bli delar av en kostym. Eller varför inte laga en fiskkostym av återvunnen plast? På loppmarknader kan man hitta t.ex. klänningar som blir perfekt material för en slängkappa.