Aliceofsweden

Allt om maskerader!

Historiken bakom maskerader

februari 25th, 2016

Att gå på maskerad är ett nöje som många gärna ägnar sig åt idag, kanske framförallt runt Halloween. Men det har inte alltid varit ett folkligt nöje. I Sverige har maskeraderna sitt ursprung i maskeradbalerna som kom till Sverige via Frankrike. Det var framförallt drottning Kristina som påbörjade traditionen med att anordna påkostade kostymbaler vid det kungliga hovet, en tradition som senare togs över och närdes av Gustav III. Gustav III införde de så kallade dominomaskeraderna på kungliga slottet, då alla herrar bar svarta masker och en lång, fotsid svart sidenkappa.

Maskerader är också mycket populära i den anglosaxiska världen, där de har sitt ursprung i Storbritanniens maskeradbaler under 1700-talet. Under 1700-talet och ända fram till 1850-talet var maskeradbaler en viktig och tidstypisk del av det sociala livet i överklassen.

Maskerader började bli ett nöje för hela folket, och inte bara kungligheter och överklassen, från 1940-talet och framåt. Därmed inte sagt att kungligheterna slutade hålla maskerader – prins William firade till exempel sin 21-årsdag med en maskerad med afrikanskt tema, och prinsessan Beatrice firade sin 18-årsdag med en maskerad med temat ”1888”.Masquerade_ball_at_Château_de_Hattonchâtel,_France_2008

Eftersom man inte hade tillgång till billiga kostymer importerade från Asien, var kostymerna till en början ofta hemgjorda eller hyrda. Sedan importen av kostymer verkligen kommit igång på 1990-talet har dock priserna för färdiga maskeraddräkter att köpa blivit allt mer överkomliga, och det har således blivit allt mindre vanligt att man tillverkar sina kostymer själv.

Till skillnad från i många andra länder, till exempel Sverige, där maskerader framförallt förekommer runt Halloween, är maskerader vanligt förekommande i Storbritannien under hela året. Ett vanligt tema på dessa maskerader, eller ”fancy dress parties” som det heter i Storbritannien, är ”tarts and vicars”, då kvinnorna klär sig i utmanande och flörtiga dräkter, medan männen klär sig i prästkostymer. Detta ser man bland annat exempel på i romanen Bridget Jones dagbok.

Om du helst skulle bära mask hela tiden, inte bara när du är på maskerad, för att du får dåligt självförtroende av sneda tänder, är det dags att göra något åt dem. Du kan få hjälp med tandreglering i Stockholm på Tandreglering Danderyds Sjukhus.