Aliceofsweden

Allt om maskerader!

Testa att vara någon annan för en dag

september 13th, 2018

Visst är det roligt med maskerad? Både barn och vuxna, unga som gamla, verkar aldrig få nog av att ikläda sig en roll för en kväll och utmana sina egna förutfattade meningar om vem man är eller vem man kan vara. Har du innerst inne en liten Dracula i dig? Eller har du alltid drömt om att få vara ängel för en kväll? Jag tycker inte att du ska vara rädd för att leva ut det du fantiserat om.

Kanske festen du ska till har ett särskilt tema som kan ge dig inspiration och ramverk för vilken utklädnad som är lämplig. Det är ju lite extra roligt om alla som är på festen på något vis passar ihop med varandra. Vad händer till exempel om Snövit träffar Gandalf, eller om Törnrosa blir bästa kompis med Pocahontas? Maskeraden utmanar både våra sinnen och vår hjärna och får oss att tänka till lite extra. Vi slipper också de vanliga roller och konstellationer som vi inrättar oss efter. Men det viktigaste är att ha roligt.

Maskeraden kan verka som en gammal företeelse, men blir mer och mer vanlig i våra tider, inte minst är det vanligt att ha minst en Halloween-dräkt i garderoben. Här nedan följer några exempel på teman till maskeradfesten och hur man med enkla medel kan förvandla sig.

Djur

Framför allt barn tycker det är roligt att klä ut sig till djur. Med hjälp av vadd och en enkel smal strumpa som man syr på symaskin kan man göra en rolig svans, medan färgglatt tyg som är sicksackat på sidorna och ihopsatta tillsammans på en remsa, kan bli till en färgglad fjäderdräkt.

Skräck-tema

Till Halloween är det extra passande att ha ett skräck-tema på maskeraden, då man kan klä ut sig till vampyr, zombie, häxa eller lik. Det är bra att införskaffa sig vitt puder eller ansiktsfärg som en bas och med blå, svart och grönt kan man skapa läskiga blåtiror och likfärger. Ett rött läppstift kan fungera som blod om man målar dit det med en fin pensel. Attribut såsom kvastar, vampyrtänder, högafflar och annat läskigt är sådant som kan lyfta outfiten till en trovärdig nivå.

Superhjältar

Att ha superhjältar som tema är såklart superkul och de flesta har här någon idol; vare sig det är Chewbacca, Batman eller Stålmannen. Superhjältar har ofta kläder i baddräktsmaterial, så om du kan få tag på begagnade badkläder i kulörta färger har du möjlighet att återskapa många av dräkterna – till exempel Batmans dräkt och Stålmannens mantel. Chewbacca kan bli ett svårare kapitel, men den påhittige kan säkert komma över material som passar till den lurviga pälsen.

Man eller kvinna

Ett annat populärt tema på maskerad är crossdressing, det vill säga att man klär ut sig till det motsatta könet. Här kan lösmustascher och goda kunskaper i makeup verkligen komma till sin rätt.