I Japan har en ny form av kultur som involverar maskeradkläder uppstått. Medan vi i Sverige kanske mest förknippar utklädnader med teater eller Halloween har de japanska entusiasterna tagit det till nästa nivå och många andra har följt med på tåget. Fenomenet kallas för cosplay och är en förkortning av namnet costume play. Konceptet är att människor klär ut sig för att sedan träffas och dela sina gemensamma intressen. I fokus för leken står förmågan att skapa ett så trovärdigt porträtt som möjligt av personen eller varelsen som man försöker efterlikna.
Den första gången som ordet cosplay användes i modern mening lär ha varit 1984. Då besökte en japansk skribent vid namn Nobuyuki Takahashi en stor science fiction-mässa och slogs där av att det fanns en mångfald av människor som klätt ut sig. De hade ofta utklädnader som påminde om deras favoritkaraktärer i science fiction-verk som Star Trek eller Star Wars. Därefter dröjde det inte länge innan benämningen snabbt spreds över Japan vilket ledde till ett ännu större uppsving av cosplay-intresserade fans.
Medan våra Halloween-dräkter i Sverige endast bärs under en speciell högtid varje år kan en cosplay-deltagare klä ut sig när som helst. I praktiken sker det ofta under ett av de stora konventen som årligen arrangeras över hela världen. San Diego Comic-Con är en av de största mässorna för tv och film i hela världen och de lockar varje år över 100 000 människor som kommer för att titta på någon av paneldiskussionerna eller bara för att känna på atmosfären. Många av dem kommer också utklädda vilket gör att cosplay har blivit ett fenomen som sträckt sig långt utanför sitt hemland Japan.
För den som vill förändra sitt utseende enligt cosplay-traditionen och gå upp i sin roll som en karaktär finns det många sätt att göra det på. Genom åren har de mest ambitiösa cosplay-deltagarna hittat vägar som gör att de ska kunna bli så lika sin målbild som möjligt. Den viktigaste aspekten är förstås klädseln. Eftersom en bättre och mer genomarbetad dräkt ofta kostar mer pengar kan det göra att de största cosplay-fansen ligger tusentals kronor på sin utklädnad.